Matematik
Matematiske kompetencer
Problembehandling
Matematik
Tal og algebra
Regnestrategier
Specialpædagogik
Diagnoser
Dyskalkuli

Findes ikke i udlånsafdelingenInformationsafdelingenFindes ikke som orienteringseksemplar  3. til 9. klasse papirbog 
Huskeseddel:
Emma




RoS
RoS - kuffert gange

Indeholder:
  • 1 RoS - kuffert gange
  • 1 RoS - den lille tabel
  • 78 regnestykekkort
  • 80 tekstopgavekort
  • 1 plastikkort
  • 3 tabel-perlekæder
  • 100 brikker
  • 10 røde ringe
  • 1 hulplade
  • 150 perler
  • 1 marker
  • 3 træpinde
  • 21 tallinjekort
  • 4 tabel-tallinjer
  • 1 snor
  • 5 klemmer


Pædagogisk note:

Rikke Schnedler T Kristensen
RoS står for regning, observation og strategiudvikling og henviser til tanken bag materialet. Målet er nemlig, at eleven udvikler et nuanceret gangebegreb, får automatiseret en række gangestykker og endelig udvikler evne til at anvende det automatiserede i andre gangestykker. I materialet er en god beskrivelse af, hvad et veludviklet gangebegreb betyder og opgaver, der understøtter udviklingen af et sådant gangebegreb.
Der arbejdes også bevidst med regnestrategierne. Her beskrives to former for strategier i hovedregning, nemlig backupstrategier, hvor man typisk tæller eller hopper i tabel, og hukommelsestrategier, hvor man får hjælp af noget, man "bare ved" og derfra kan regne videre og finde svaret. De elever, der ikke automatisk udvikler deres hukommelsesstrategier har stor fordel af, at hensigtsmæssige strategier demonstreres i undervisningen.
I kufferten findes opgaver til 20 dage, 5 opgaver pr. dag, som giver mulighed for træning i regnestykker, tekstopgaver, gentaget addition og opdeling. Desuden er der en grundig vejledning til, hvorledes arbejdet med eleven skal tilrettelægges og udføres, og endelig er der i kufferten de konkrete materialer, der skal anvendes. Yderligere findes et lille hæfte, "Den lille tabel", hvor det beskrives, hvad det vil sige at "kunne den lille tabel".
Materialet er særligt godt til specialundervisning og til arbejdet med elever, der oplever matematikvanskeligheder. Nogle af disse elever er netop børn, der i 3.-4. klasse oplever et stort spring i kompleksiteten i talbehandlingen, når gange og division introduceres.

Fysisk beskrivelse:
  • 1 æske

Sprog:
  • Dansk

Klassetrin:
3. til 9. klasse.

Anvendelsesklausul:
  • Informationsmaterialer
    • Der kan maksimalt bookes 1 eksemplarer af materialet.
    • Materialet kan lånes i 15 arbejdsdage.
Antal i afdelinger:
  • 4 stk. i Informationsafdelinger
Placering i afdelinger: Spring over navigationslinks.
CFU Odense
Informationssamlingen (Odense)
Matematik
Konkret
Spil og konk. mater.
CFU Vejle
Informationssamlingen (Vejle)
Matematik
Informationssamlingseksemplarer
F 53c matematik træningsmatr. til regning

Udgiver: Pind og Bjerre
Udgivelsesår: 2016
Faust nr.: 5 294 948 3
ISBN: 9788792435286
DK5:
FUI:
Udvid FUI-katalogFUI-katalog
Forfatter: Pernille B. Sunde
Pernille Pind
Illustrator: Mie Frey Damgaard
Pædagogisk note: Anne Rosenlund Rasmussen
Redaktør: Erik Bjerre





Vent venligst...
Vent venligst mens siden indlæses...